Myntstapel är planterad i jorden med en liten växt på toppen.Hållbarhet har blivit en allt viktigare fråga för bankkunderna. Foto: cat_theboss/Shutterstock.com

Undersökningar

Enligt en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) fortsätter kundnöjdheten sjunka när det gäller privatlån, där snabblån ingår. Det är en motsatt trend jämfört med bolån, fastighetslån och sparande, där kundnöjdheten vände uppåt under 2024.

SKI menar att landets ekonomiska återhämtning är en orsak till den generellt positiva utvecklingen på lånemarknaden. Människor är i allmänhet mer optimistiskt inställda till sin ekonomi sedan boräntorna började sänkas.

Men SKI:s vd Johan Parmler säger också att även kunderna själva påverkar sin upplevelse. De ställer högre krav på service, proaktivitet och relevant information. Det har också lett till att många aktörer har förbättrats på dessa områden.

Länsförsäkringar Bank har nöjdast kunder inom privatlån

I undersökningen ser man att två företag har varit favoriter länge: SBAB inom bolån och fastighetslån samt Avanza inom sparande. Love Westin, analyschef på SKI, menar att framgångsreceptet är att göra det enkelt att bli och vara kund. SBAB är tydliga i sin räntesättning medan Avanza är ledande inom proaktivitet och digitala tjänster.

När det gäller privatlån är det Länsförsäkringar Bank som hamnar i toppen, med ett kundnöjdhetsindex på 73,9 av 100. Genomsnittet för hela branschen är 62,7. På andra och tredje plats hittar vi Handelsbanken respektive ICA banken.

De som har minst nöjda kunder inom privatlån är Swedbank, med en kundnöjdhet på 56,4.

Hållbarhet och framtiden är viktiga frågor

Kunderna tycker att hållbarhet och framtidsfrågor blir allt viktigare. Bland sparandekunder är det 1 av 4 som har miljö och etik i åtanke när de investerar pengar. Ungefär lika många anger att det bolag de är kund hos gör det enkelt att göra hållbara val.

En annan sak som kunder efterfrågar är bättre information om framtiden. Precis som i flera andra branscher vill även kunder inom låne- och sparbranschen ha proaktivitet och tydlig kommunikation.